Knipsels

De cello is een deel van mij RHENEN - Als musicus helemaal versmolten raken met je instrument. Bij zo'n perfecte harmonie ontstaan op het podium de beste klanken. Professioneel celliste Mirjam Daalmans-Versteeg uit Rhenen heeft een eigen lespraktijk en begeleidt diverse orkesten en ensembles. 'Als er maar één luisteraar geroerd is, ben ik al tevreden.'

Het valt niet mee om een cello te bespelen. Het strijkinstrument is een fors apparaat, dat door zijn omvang lastig is te vervoeren. Ook het geluid komt pas na veel energie en oefening zuiver tot stand. De Rhenense celliste Mirjam Daalmans spreekt uit ervaring.
'Het spel kost beduidend meer moeite dan bij een viool of piano. Dat wordt met name veroorzaakt door het feit dat je linkerhand compleet iets anders doet dan de rechter-hand. Je motoriek moet je daarom heel goed aansturen en beheersen.'

Drang

Toch neemt een ander instrument nimmer de plaats in van de cello. 'De cello is een deel van mij. Hij is en blijft mijn lust en mijn leven. Als ik een maand niet kon oefenen, zou ik me bijzonder onplezierig voelen. De drang verdwijnt nooit.' Al vanaf haar dertiende, toen ze begon met cellolessen, is die drang aanwezig. Na een cantate van Bach werd de liefde definitief geboren. Haar weg liep naar het conservatorium. Tegenwoordig krijgt Mirjam les van René Berman van Het Gelders Orkest. 'Van hem leer ik ontzettend veel. Hij staat hoog aangeschreven. Geweldig als docent en als cellist.'

Variatie

Dankzij Mirjam heeft het Wageningse orkest Sonante een flinke muzikale impuls gekregen. 'Ze waren heel blij met een professionele cellist als aanvoerder. Maar na vijf jaar voelde ik dat het tijd was voor iets anders. De leden van Sonante werken keihard en bewaken de neergezette kwaliteit. Ik kon dus met een gerust hart vertrekken.'
Nog af en toe beklimt de Rhenense met Sonante het podium. En speelt ze bij gelegenheid met grote en kleine orkesten mee. Momenteel is ze vast verbonden aan het Van Wassenaer Consort, het Rhine River Quartet, het Kalidas Quartet en het internationaal samengestelde Fine Arts Chamber Orchestra. 'Vier totaal verschillende muziekgezelschappen. Die variatie maakt het zo leuk. Ik zou wel uitsluitend solo willen spelen, maar in dit vak kun je niet één ding doen. Je moet je op verschillende projecten richten. Vandaar ook mijn lespraktijk en mijn optredens op feestjes en partijen.'

Kaalslag

Tja, de bezuinigingen. Het kabinet-Rutte snoeit hard in de cultuursector, terwijl Nederland 'schreeuwt' om cultuur. 'Er wordt in mijn omgeving veel over gesproken. Ik maak me zorgen. Grote muziekproducties die niet doorgaan. Het Gelders Orkest dreigt te moeten fuseren met het Orkest van het Oosten. De concurrentie neemt nu toe. Als beroepsmusicus moet je meer lobbyen voor je kwaliteiten.'
Om letterlijk en figuurlijk beter gehoord te worden, schafte Mirjam een nieuwe cello aan. 'In Brussel laten maken, bij meester-vioolbouwer Thomas Meuwissen.' Terecht noemen ze hem de nieuwe Stradivarius. 'Hij heeft een prachtig instrument afgeleverd. Het geluid is veel voller en draagt verder dan bij mijn vorige cello.'
Muziek maken draait om emoties. 'In de muziek hoor je de emoties van de musicus. Die probeer je over te dragen. Als er maar één luisteraar geroerd is, ben ik al tevreden.'

Dit artikel is gepubliceerd in de Kerst-Special van de Rhenense Betuwse Courant in 2010.